lördag 8 september 2012

LCHF kesopannkakor

Även fast jag fortfarande bakar och lagar mat till kolhydratsälskare så har jag själv sagt att jag ska hålla mig ifrån mjöl och kolhydrater så ofta jag kan. Jag lusläser lchf bloggar och kokböcker och lånar alla faktaböcker jag kan komma över. Men än så länge är det bloggarna som står för de allra bästa recepten.
Från bloggen 56kilo.se har jag kommit över detta underbara recept på kesoplättar som jag lagar på helgerna. Funkar även som lunchlåda dagen efter.

Kesoplättar (ca 8 stycken / 2 stora portioner)


  • 2 ägg
  • 1 burk keso (250 gram)
  • 1½ msk fiberhusk
  • lite salt
  • vaniljpulver (jag tar en knivsudd eller två)

  • Stek i Kokosolja (smakneutral och absolut ej silverförpackningen i mejeridisken..)

Alla ingredienser i en bunke, mixa med en stavmixer och låt svälla några minuter.
Hetta upp någon matsked kokosolja i en stekpanna. Sänk till medelvärme.
Ta rågade matskedar smet och droppa ner i pannan. ca 4 stycken åt gången och platta till smeten med stekspaden så de sprids ut ordentligt. Smeten lossar bra från stekspaden, så det fungerar bra. Stek några minuter per sida tills de blir aldeles gyllene och krispigt frasiga. Ibland vänder jag på dom igen ifall jag var för snabb första varvet.
Säkert går det att steka i smör också om man är skeptisk mot kokosoljan men jag är osäker på om det blir lika krispigt då.

Inga kommentarer: