lördag 22 september 2012

Äppelkaka med glasyr

Jag älskar hösten. Det må regna och blåsa och bli mörkare fort men med hösten kommer marknaderna och äppelskördarna och allt det där som gör att det blir enklare att mysa inomhus.. legalt liksom.

Det är helg idag, och naturligtvis betyder det fikadags med familjen..
Syrran gav mig fria händer så jag tog och rensade fruktfaten på äpplen. Just dessa äpplen hittade jag på cykelturen hem från jobbet. Älskar människor med äppelträd och korgar vid grinden med "Varsågoda!". Vill bara gå in och ge en kram liksom. Omtänksamma människor.

Pias äppelkaka med creamcheeze frosting


  • 3 ägg
  • 3dl socker (går att blanda.. idag blev det 2 dl strösocker och 1 dl rörsocker)
  • 3 dl vetemjö
  • 2 tsk vaniljsocker (svär på att du inte använder vanillin)
  • 2 tsk bakpulver
  • 3½ tsk kanel
  • ½ tsk malen kardemumma
  • < ½ tsk malen ingefära (jag orkar inte byta mått när jag håller på..)
  • salt.. (önskar att jag måttade.. ett kryddmått kanske?)
  • 0,75 dl rapsolja
  • 0,75 dl smör (flytande form)
  • rivna äpplen (7 stycken små äpplen.. 4 stora misstänker jag)

1 form, smord och bröad med hackad mandel och ströbröd.

Frosting:

  • 60 gram mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk citronenrasp/eller lite lemoncurd/citronskvätt..
  • 100 gram philadephiaost
  • 1½ tsk vaniljsocker (igen.. undvik vanillin)

Hur gör man:
Sätt på ugnen 175 grader.
Vispa socker och ägg vitt och pösigt. Blanda torrvarorna noga och vänd ner i smeten ordentligt (byt till slickepott). Tillsätt olja, smör och äpple. Blanda till härlig smet. Häll smeten i en smord och bröad form, rund eller fyrkantig (24cm) och grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter eller tills kakan är klar (torr sticka).
Låt kakan svalna och rör ihop frostingen riktigt simpelt med en elvisp. Bred ut över kakan. Dekorera lite slarvigt och strössla lite kokosflingor eller lite hackade nötter över.

1 kommentar:

Annas lilla vrå och skafferi sa...

Åh det där verkar riktigt gott! Måste jag prova under veckan eller till helgen :)

/Anna