lördag 8 september 2012

Kladdkaka med tryffeltäcke (Maraboukladdkaka)

Den här kakan har länge funnits i min "Tried and Tested" bok där jag skriver ner alla recept som fungerar fint och har blivit uppskattade av mina nära och kära.. Jag bakade den här igen till min brors arbetskamrater i  veckan och den blev så populär att jag fick beställning på den igen veckan efter. Alltid roligt.
Den är även helt löjligt enkel att göra och går att variera efter smak.

Maraboukladdkakan

  • 1½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • 100 gram Marabou Daim (eller annan god choklad)
  • 80-100 gram smör (jag mäter inte, be wild and crazy)
  • 1,75 dl vetemjöl
  • 2 msk kakao (lite mindre om du har en riktigt bra och dyr bitter kakao..)
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker

  • Glasyr: 100 gram Marabou Schweizernöt+3 msk ovispad vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen (ej varmluft) på 175 grader. Smörj och bröa en form (20-24 cm omkrets). 
Bryt daimchokladen i bitar och lägg i en djup tallrik med smöret. Micra tills det smält (ca 1 min) och rör ihop till en enhetlig chokladsås.
Vispa socker och ägg i en bunke för hand med en visp (jag lovar, behövs ingen elvisp). Häll i chokladsmeten och ös över resten av torrvarorna ( jag siktar inte torrvarorna... men det är för att jag är lat. Det kan vara värt att sikta kakaon med en tesil faktiskt). Byt till slickepott och se till att smeten blir jämn och fin (kakaon är tricky.).

Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Mindre om du vill att den ska bli ordentligt kladdig. Det behöver inte den här kakan vara för att vara god. Grädda i typ 22 minuter om du väljer en mindre springform.
Låt svalna, tvätta av smulorna från springformens kant och sätt tillbaka kanten.
Gör glasyren:
Bryt chokladen i bitar och häll över grädden. Micra i ca 45 sekunder. Bitarna ser fortfarande hela ut, men smeta ihop den med grädden tills den blir en glansig smet. Häll över kakan, sprid ut den och låt kakan stå kallt tills det är dags att äta den.. God både kylskåpskall och rumstempererad.

Inga kommentarer: