söndag 8 februari 2009

Brödbakardag: Vallmogifflar

Holländaren har emigrerat till Sverige men saknar riktigt gott bröd. Som tur var har han en flickvän som inte alls drar sig för att försöka göra honom lycklig. Det här receptet föll honom precis i smaken, så jag måste skriva ner det nu på en gång. Inspirationen har jag hittat hos en förtjusande matbloggare (Kryddburken), men jag kan aldrig följa instruktioner. Det är ett fel jag har.


Vallmogifflar ca 24 st

  • 1 paket jäst
  • 65 g smör
  • 2½ dl lättmjölk
  • 2½ dl lättfil
  • 1 msk honung (plus lite till)
  • 2 tsk salt
  • 2½ dl vetemjöl special
  • 10 dl rågsikt vetemjöl
  • lättvispat ägg
  • blå vallmofrön
Gör så här:
Smält smöret och ha i mjölk och fil. Värm tills det är ljummet och lös sedan upp jästen i den. Smaksätt med honung och salt och ha i det mesta av mjölet. Ös ut på mjölade bakbordet och knåda den jämn och smidig. Tillför mer mjöl när det behövs (degen ska vara smidig och inte kladdig men inte stabbig alls). Knåda i ca 8 minuter och låt den jäsa under duk i 45 minuter (fast min fick nog vänta lite extra också). Dela degen i 4 bitar och kavla ut dom till rundlar. Skär rundeln i mitten och gör 3 st trianglar. Rulla ihop varje triangel från den breda änden och böj den lite till giffellikt utseende. Låt gifflarna jäsa på bakplåtspappersklädd plåten under bakduk i ca 30 min. Pensla med ägget och ös på med vallmofrö (eller sesamfrö, pumpafrön eller vad nu önskas) och grädda sedan på 250 grader, mitten av ugnen i ca 8-10 minuter.

Holländaren var mycket nöjd med resultatet och tycker jag ska baka sånt här varje vecka nu istället för att köpa bröd. Riktigt goda och fluffiga. Tror att om man inte skulle orka rulla gifflar så skulle det funka med vanliga runda bullar. Men då blir dom inte lika tjusiga.
Vi får se om dom föll bröderna på smaken, eftersom dom nobbade macka när jag kom över.

Inga kommentarer: