tisdag 24 februari 2009

Semlor, the dutch way

Hoppsan, var det semmeldag idag? Jag som trodde det var start-dag på Bokrean som var det viktigaste på tapeten. Joväl, semlor skulle vi ha dock. Min (lätt bantande) son började redan på morgonen påminna om att jag lovat semla idag. Efter en full dag på stan med väluppfostrad bokmal till pojke, kom jag hem och började på semmeldegen.

Det började fint. Gammal jäst, ingen grädde.
Fortsatte bra med glömde socker i degen...
Började om med deg 2 och för första gången i mitt liv vägrade degen att jäsa!!! Himmel och elände - hur vågar ni göra såhär mot en PMSande kvinna - aaaaaaaaaaahhhh!

I ren desperation tog jag fasta på holländarens prat om "semla på holländskt vis" som jag envisas med bör vara fylld petite chou med chokladdopp. Istället för att gråta över platt deg, satte jag igång och bakade petite chouer då rå. Och dom blev inte tokiga alls.
Som bonus vaknade semmeldegen i ren förskräckelse. Så jag fick tillslut ihop 12 semmelbullar också. Men nu har jag tröttnat på sötsaker, så dom förpassas till frysdöden för tillfället.

För att inte väcka den ilskna bantar-björnen i min son presenterades dessa substitut som:

Holländska semlor, 15 st
(Moor kopi)

Petitchou deg:
  • 3 dl vatten
  • 100 g smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 3 ägg (eller 2½ stora)
Fyllning:
  • 2½ dl grädde
  • 3 msk socker
  • 1 tsk vaniljsocker
Glasyr:
  • mjölkchoklad, smält med någon matsked grädde per 50 g choklad
Gör såhär:
Koka upp smör och vatten i en kastrull. Sänk till medelhög värme och rör i vetemjölet. Rör och "koka" degen tills den släpper bottnen. Tog mindre än en minut för mig. För åt sidan och låt smeten svalna lite. Rör i äggen ett åt gången, rör kraftigt. Man misströstar lätt och tror att det inte funkar, men tillslut går degen ihop igen. När degen är klar, lägg den i en spritspåse och spruta ut ganska stora bollar (golfboll?).
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter eller tills luftiga och gyllene.
Låt kallna helt.

Vispa ihop grädden och snitta ett litet hål i degbollen. Spritsa den full med grädde.
När alla är fyllda, smält chokladen med grädden. (Jag gör det i micron på en halv minut eller så).
Rör smidig och doppa toppen på bollarna i chokladen. Ställ kallt.

Undvik äta för många...

1 kommentar:

Livet på den mörka sidan sa...

Jag håller med om att bokrean är viktigare än semlor som jag då avskyr . Jag ska bannemig testa den holländka varianten !
Pöss