måndag 15 november 2010

Pias Gula rutor/Glasyrtjyvens kaka

Första gången jag bakade den här kakan var när min grabb skulle vara hemma efter att ha vurpat med cykeln och skadat sig i armen och tänderna. Inte världens mest inspirerande inledning, eller hur, men så var det och bättre blir det.
Iallfall, det blev en massa glasyr som rann längs med kakan, då mängden är för att täcka en hel långpannas kaka, men jag använder mig av en något mindre form med avtagbara sidor (typ decimetern mindre än långpannevarianten). Glasyr, som poolade vid kakformens kanter mot bottnen och inte på kakan.. sånt är ju tillåtet att smaka på medan man väntar på att den ska svalna.. eller hur?

Iallafall, jag gav min skadade svan tillåtelse att norpa lite från kakformen och vänder mig om igen. Jag lovar att det var tyst i köket... han riktigt njöt till fullo..
Sen kunde han inte riktigt hålla sig utan drog ett långt drag med skeden längs kakan och fångade upp ännu mer glasyr. Det var för gott, mamma! Det är det godaste jag nånsin smakat!
Glasyrtjuvens kaka, kallar vi den därför här hemma.. Jag tror den är känd som "Gula rutor" i gamla kokböcker. Jag hittade receptet den lilla röda kokboken "Långpannans lov". Jag lovar att den är god.

Glasyrtjyvens kaka,
1 långpanna.

  • 4 ägg
  • 4 dl socker
  • 2 dl kallt vatten
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver

Gör kakan så här: Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner resten av ingredienserna. När allt är välblandat, häll upp smeten i en smord långpanna. Grädda kakan tills den är klar (helt torr provsticka ca 20 min) inte alltför högt upp i ugnen (då får man skrapa av topplagret *host host*).
Låt kakan stå och svalna medan du gör glasyren.

Glasyr:
  • 150 gram smör
  • 1½ dl strösocker
  • 2 äggulor
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Kokosflingor eller strössel som dekoration

Sjud allt utom vaniljen i en kastrull (gärna teflon) på inte allt för hög värme. När den börjar bubbla på låt den gå i 2-3 minuter medan du vispar lite lätt så den inte fastnar i bottnen. Ta av värmen och vispa ner vaniljsockret. Bred ut glasyren över kakan och strö över kokosflingor. Skär kakan i bitar när den har svalnat.
Funkar utmärkt att frysa in.

Inga kommentarer: