tisdag 20 maj 2008

Den enklaste hemmagjorda glassen

Ja, det är ju så att ibland vill man bara ha något sött. Kruxet är att hitta mellanvägen och välja något som är hyfsat nyttigt också. Kesella är en fantastiskt bra produkt. Även de feta sorterna är bra proteinkällor (de är trots allt "ost") och är därför snäppet bättre än vilken mjölkprodukt som helst i mina ögon. Protein är något som främjar de allra flesta vad gäller mättnad och är bra för dom som har problem med näringsupptag i övrigt. Proteinbomba dig själv med denna hemmagjorda glass.

Kesellaglass
2-3 portioner beroende på girighetsgrad.

  • 1 ask frusna bär av valfri sort. Jag använde mig av jordgubbar (250g)
  • 1 bytta kesella vanilj (7.5% fetthalt) (eller ta kesella+0.5-1 dl florsocker/sötningsmedel+vanilj)
  • Stavmixer är ett måste.

Mixa de frusna bären till mos (tillsammans med eventuellt socker). Min mixer lät ovanligt brutal så jag slängde hela byttan i micron i 15 sekunder innan jag fortsatte.. hellre lite soggy glass än metallsplitter tänkte jag. Min mixer är gammal och klen - men mycket älskad *klappar den så den inte tar illa upp och dör i ren protest*. När frukten är mos tillsätter man kesellan och mixar några sekunder till så att det blir glassig sörja av det hela. Servera omedelbart.
Tro mig.. det blir gudomligt sorbetliknande. Riktigt gott, trots att det inte kom från hemglassbilen.

Viktväktarpoints? Tja.. Jag tryckte halva och fick sota endast för kesella vaniljen. 7,5 p i en bytta.. så 3, 25 points i en enorm portion glass- som trots allt är mer acceptabelt som mellis än.. glass. Men i ärlighetens namn.. nästa gång väljer jag en tredjedel istället. Så.. 2.5 points istället.

Inga kommentarer: