söndag 11 maj 2008

Kolasås till familjens mysstund

Det är så bittert att vara viktväktare ibland. I dag kommer jag total ignorera att jag är en sådan (just nu) och har lagat världens godaste kolasås. Receptet har jag fått av min underbara kollega Anna-Lena och hon har nog tagit det från någon tidning för hundra år sen eller något. Jag bryr mig inte, den är bara bäst i hela världen. Ikväll ska jag göra min familj salig av lycka och själv sitta och sura med mina jordgubbar och lightglass.

Kolasås, 8 portioner

  • 2 dl grädde
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl socker
  • 3/4-dels dl ljus sirap
  • 3 tsk kakao (kommer nog öka det till nästa gång)
  • 2 tsk vaniljsocker

Allting blandas i en vid kastrull (jag använder stora ikea 365 kastrullen), och vispar väl för hand under uppkoket och sedan mer eller mindre hela tiden (dock utan att överdriva.. visp visp vänta, ser mig omkring, läser sms..visp visp) under 5-10 minuter tills det tjocknar. Jag vispade i 7-8 minuter. Ner i ett vattenbad med hela kastrullen och vispa med elvisp tills såsen tjocknat ytterligare och är kall. Häll upp i glasburk med tättslutande lock (2 små syltburkar använde jag).
Det sägs att såsen håller sig i över en vecka minst då.. men den kommer aldrig räcka så långt.

Serveras med glass.

(och grädde, konserverade päron och hackad choklad... herregud make it stop..)

Inga kommentarer: