fredag 23 maj 2008

Lätt limekladdkaka

Inför morgondagens möhippa för min väninna Cicci har jag bakat en lättare kladdkaka och en hel batch med blueberry buttermilk muffins (från en mix jag fick av JP.. inköpt i NY på Williams Sonoma.. gott gott i gott gott. ) Eftersom muffinsen är gjorda på mix vågar jag knappt nämna dom, men jag måste minnas märket..

Helt hembakad är dock kladdkakan jag valde baka till fikat imorgon.. men jag har gjort en kupp.. jag valde en fettfri kladdkaka, så att jag kan äta den själv, med gott samvete. Receptet har jag tagit (och bara minimalt ändrat) från boken Kladdkakor, skriven av Maria Öhrn. Det är en riktig toppenbok ifall ni funderar på inköp. Jag vet att receptet är publicerat lite överallt, men ni får det av mig också.

Lätt limechokladkaka

  • 3 ägg
  • 2,5 dl strösocker
  • 1 dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • 0,75 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm-½ tsk salt
  • 250 g kesella lätt (1%)
  • juice från 1 lime (receptet vill ha rivet skal av en halv lime.. men jag hatar skal)

Smord och bröad form.
Vispa ägg och socker. Blanda torrvarorna för sig och rör sedan ner dom i smeten. Tillsätt kesellan och limen. Blanda tills allt är en jämn smet och häll ner i springformen (24 cm). Grädda i mitten av ugnen på 200 g ca 22-24 minuter. (Mia föreslår 15-20 minuter.. men jag gillar inte för kletig kaka). Låt kakan svalna och sikta som florsocker över och garnera med limeskivor. Grädde till.

Jag har lite lätt räknat att det blir ca 25 points på hela kakan (OK, jag vet inte vad det är för points i strösocker för varken butiksguiden eller internet vill hjälpa mig. Men lite hjälpligt får jag det till ca 4 points per deciliter.) So kill me if im wrong. 10 bitar blir det nog på denna kaka.... så 2.5 points per bit.

Inga kommentarer: