söndag 17 februari 2013

Bananbakelser

Inte trodde ni väl att det bara skulle vara LCHF recept i denna blog, va va va?
Ikväll ska syskonskaran dyka upp fika och då kommer jag som vanligt fixa lite gott som brukar gå hem.
Bananbakelser brukar väljas med automatik när sambon hittar det på fiket, och min son lär gå i taket när han förstår vad han gått miste om. Gott på riktigt.


Bananbakelser (8 stora eller en massa små)


Petit chou deg: (se "holländska semlor" också.. same same liksom)

  • 3 dl vatten
  • 100 gram smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 3 ägg

Fyllning:
  • 2-3 dl vispgrädde (girighetsgrad styr)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 msk socker
  • 1 banan, mosad att blanda i vispgrädden
  • 2 bananer, skivade

Dekor:
  • Smält choklad
  • glasyr (florsocker+vatten)
  • florsocker


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Förbered spritspåse (stor stjärntyll om du har detta, men det går utmärkt utan spritsning också).
Koka upp vattnet tillsammans med smöret i en teflonkastrull. Blanda ner mjölet. Rör kraftigt tills det blandat sig. Degen släpper nästan direkt från kastrullen och det är klart då såsnart du tycker mjölet är nerblandat. Ta av värmen. Här slänger jag ner min deg i min matberedare och låter svalna där i bunken. Sen lägger jag i ett ägg åt gången under omrörning (paddeln) och kör ordenligt mellan varje ägg. När degen är slät och fin är det klart och jag spritsar ut den. För en avlång petitchou spritsar jag tätt "fram och tillbaka och en sträng ovanpå". Grädda sen på näst nedersta falsen i ca 25 minuter. Låt bli att öppna luckan, ok? Det är inte en bra idé att vara nyfiken innan det gått en bra stund i ugnen.

Låt svalna helt.
Skär upp varje bakelse.
Vispa grädde med vanilj och socker tills det är nästan klart. Blanda i bananmos och vispa tills det är blandat och ganska fast.
Montera ihop bakelsen. Bananskivor i bottnen, täck med banangrädden och lägg på locket.
Drissla smält choklad och glasyr ovanpå och pudra lite florsocker över om man tycker det är trevligt.

(Vi fick lite bråttom och slukade dom strax efter glasyren och chokladen kom på..)

Inga kommentarer: