lördag 23 februari 2013

Galet gott fröknäcke







Receptet hittade jag på Moniques trevliga hemsida för LCHF "Lifezone" men jag har ändrat efter önskemål på smak. Galet gott. Kan nog äta ihjäl mig på det här.

Fröknäcke á la LCHF


  • 100 gram solrosfrön
  • 25 gram linfrö, hela
  • 25 gram sesamfrön, skalade
  • 25 gram pumpafrön
  • 1,5 msk Fiberhusk
  • 0,5 tsk vanligt salt
  • 2,5 dl kallt vatten
  • havssalt som strös över, ca 1 tsk
Gör såhär:
Sätt ugnen på ca 160 grader. Ta ut plåt och bakplåtspapper.
Blanda alla ingredienser förutom havssaltet. Låt svälla 10 minuter i bunken.
Tippa smeten ut på bakplåten och klappa ut den tills den är ganska tunn (tar inte upp hela plåten). Sen strör du över lite havssalt. Lägger ett ytterligare bakplåtspapper på och kavlar in allt lite lätt, så blir hela kalaset tunnare sen. Ta bort övre bakplåtspappret.
Grädda strax över 1 timme, och bryt sen knäcket i lagoma bitar. Jag knäckte mitt lite slarvigt i olika storlekar.



Inga kommentarer: