fredag 15 februari 2013

Goda kesobröd LCHF

Goda Kesobröd LCHF


Det är fredag och jag har tid att stå vid ugnen igen. Detta brödrecept har jag sneglat på hela veckan och nu slog jag slag i saken.
Receptet är skapat av en av mina favoritbloggare Åse, från 56kilo.se

Kesobröd

  • 3 ägg
  • 125 g keso (halv liten burk)
  • 5 msk kokosnötsmjöl
  • 1 msk fiberhusk
  • 4 msk kruskakli (går nog även bra med tex fibrex)
  • lite salt (jag höftade)
  • 3 tsk bakpulver
  • 0,75 - 1 dl blandade frön (solros och pumpafrön)
  • 1,5-2 msk flytande kokosolja (deodoriserad. Jag använder cocosa)
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda torrvarorna i en skål. Stavmixa äggen och keson så den blir helt slät. Blanda i torrvarorna och oljan. Häll ut allt på en bakplåtspappersklädd plåt och platta ut den med fuktiga händer till en rundel eller platta. Ungefär som man gör med scones, dock lite tunnare.
Grädda mitt i ugnen tills den har fin färg. För min ugn tog det ca 14 minuter.  Skär den i bitar. ca 4-6 bitar beroende på hur du vill ha dom.
Går att byta ut fröna till nötter. Man kan strö ut vallmofrön över ytan.. men jag skall använda dessa i toasties och tycker det passar bättre utan vallmon.

Inga kommentarer: