lördag 5 januari 2008

Pizza - I shall enjoy it.

Pizza serveras bara någon gång ibland i vårt hushåll... och då blir det särskilt hemmagjord då eftersom jag inte tål köpepizza alltför väl. Efter många försök sedan tonåren har jag äntligen hittat det perfekta pizzadegsreceptet.

Pizza, 2 tunna, plåtstora pizzor.

  • 25 g färsk jäst (½ pkt)
  • 2 dl ljummet vatten
  • 1½ msk rapsolja (annan går säkerligen lika bra)
  • 1 tsk salt
  • 5 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet, blanda ingredienserna och ta i allt var du ha med händerna. Jag brukar knåda degen i bunken i ca 5-8 minuter tills den är smidig/torr.. någon gång under processen duttar jag på lite mer mjöl för att minska eventuell kladdighet som uppstår. Låt degen jäsa i bunken under en bakduk i minst en timme. Degen blir lite mer än dubbelt så stor.
Hugg den i två bitar och kavla ut den på mjölade bakplåtspapper (som sen smidigt kan fösas över på plåten).

Medan degen jäser brukar jag ordna till fyllningen och tomatsåsen.
Pias tomatsås (för pizza och varma mackor)

  • lika mängd tomatpure och ketchup. ca ½ dl vardera
  • torkad oregano efter smak, jag tar rätt så mycket. Såsen ska vara ordentligt örtprickig.
  • vitlökspulver
  • salt
  • vitpeppar, malen
  • lite saltpeppar, krossad
  • några droppar vittvinsvinäger
  • lite vatten för att göra såsen mindre kompakt
Pizzatoppingsförslag och montering av två pizzor:
  • ca 200 gram rökt skinka (julskinka, kassler allt möjligt går att använda också! Idag strimlade jag överbliven julskinka)
  • riven ost i valfri mängd. Jag använder rätt mycket. Ost är gott! Men ta inte i för mycket med fett halten.. dagens magra ostar är goda. 17% räcker gott och väl
  • 1½ boll mozarella (min son snodde resten faktiskt) som jag rivit i småbitar med en kniv.
  • lite strimlad rödlök.

(annat: mozarella/pesto. Skinka/Salami.. champinjoner.. ladida.. precis vad du vill ha, helt enkelt.)

Först tar jag ett ganska tunnt lager tomatsås och sedan tar jag ca hälften av den rivna osten och strör över den. På med skinka och rödlök och mozarellabitar och resten av osten. Pudra över lite oregano och in i mitten av en 225 grader het ugn och grädda i 13-15 minuter tills osten är gottigt smält, och pizzan fått färg. MUMSIG.

Inga kommentarer: