lördag 26 januari 2008

Brödbakardag: Russinfrallor med vallmo

Jag erkänner.. jag gillar russin. Många i min familj verkligen hatar russin, något som ses som onda små illvilliga inkräktare i mina goda bröd och kakor. Jag är ännu mer tricky dock, för jag använder oftast gula russin, inköpta i Holland. Dom är inte lika lätta att se. Stealth raisins...typ. Innan familjen åt brödet fick jag krasst höra "Dom kan du ta med dig tillbaka hem!" av russinhatarna. Som tur var ville pappisen och Jallu inte höra på såna saker. Russinhatarna tyckte degen var himla god.
Iallafall, Låt mig presentera russinbröd, med vallmo. Ingen idé att söka efter ett recept, för jag lekte helt själv den här gången. Vallmo hade jag på för att det är Holländarens favorit. Trots att jag tror han skulle spotta ut russinen han också.

Russinfrallor med vallmo
ca 26 st

  • 50 g jäst
  • 3 dl vatten
  • 4 dl lättmjölk
  • ca 1 dl flytande margarin
  • liten skvätt flytande honung
  • 2½ tsk salt
  • 3 stora nävar russin (vita denna gång. Kan bytas ut mot klippta aprikoser eller vanliga russin)
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 1 dl fiberhavregryn
  • vetemjöl tills det blev en bra, men lös deg.
  • Ägg
  • vallmofrö (ljusa)

Smula jästen i en bunke, värm upp degvätskorna till ljummet, ha i salt och honung och rör om. Ha i de torra varorna och knåda degen tills den är "torrare" (slutat kleta mot händerna) och känns varm. Lägg i en ren bunke, strö lite vetemjöl ovanpå och täck med en handduk. Lämna att jäsa under ca 2 timmar. Om den jäst för högt kan du putta på den lite så att den kollapsar och får jäsa en gång till.
Platta ut degen för hand och ta ut rundlar med hjälp av tex en rund pepparkaksform i önskad storlek eller ett glas. Gör om proceduren tills all deg är använd. På en plåt fick jag plats med 16 stycken frallor. Låt jäsa och pensla sedan upp med ägg och strö en generös mängd vallmofrön över. Gräddas i mitten av ugnen i ca 10 minuter på 250 grader.

Inga kommentarer: