lördag 26 januari 2008

Brödbakardag: Valnötsbröd

Oj vad roligt jag tycker att det är att baka... Har haft en djup fascination för det väldigt länge nu faktiskt. Idag efter gymmet bara längtade jag efter att knåda ner mina fingrar i en härlig stor deg.
Jag har ca 15 bröd kokböcker.. men jag får alltid akut beslutsångest av för många recept, så jag gjorde som jag alltid gör. Kollar av att jag inte gör något åt skogen, och sen hittar jag på själv vad jag vill ha i. Jag glömde att ha i margarin eller olja. Men det gjorde verkligen ingenting. Gott.
Min nya jobbarkompis bjöd på valnötsfrallor häromdagen.. sedan dess har min burk med valnötter riktigt skrikit åt mig att dom vill bli använda. OK, mindre prat, hoppas jag nu minns mitt egna recept *skrattar*

Valnötsbitar, ca 20 stycken

  • 50 gram jäst
  • 3 dl vatten varmt
  • 2 dl kall lättmjölk (det blev ljummet tillsammans)
  • slurk med mörk sirap (ca 2 msk)
  • flytande honung (ca 1 msk)
  • 2½ tsk salt
  • 100 gram valnötter (lätt krossade i handen)
  • 2 dl havregryn (fiberberikade)
  • 1 dl grahamsmjöl
  • vetemjöl tills det blev en bra deg.
  • Ägg

Smula jästen i en ganska stor bunke. Värm upp vatten, och blanda sen i mjölk för att få det till en ljummen degvätska som du sen slår över jästen. Rör ut jästen och blanda i sirap, honung, salt och valnötterna. Rör ner havregryn och grahamsmjöl och lite av vetemjölet. När degen blir hyfsat fast, vänder du ut den på ett mjölat bakbord, där du tillsätter mer mjöl och knådar lugnt och fint tills degen blir varm och följsam. Lägg över degen i en ren bunke och täck med en handduk. Låt jäsa ordentligt.. ca 2 timmar.
Efter degen jäst, häller du upp den på bakbordet, delar degen i två bitar och rullar ut varje del till en längre rulle. Skär den i bitar med en kniv eller degskrapan och för över på en plåt (ca 10 per plåt), täck med handduk och låt jäsa en stund till. Låt ugnen bli varm under tiden.
Pensla bröden med ägg och grädda mitt i ugnen. 250 grader i 10 minuter. Låt dom svalna på galler under en handduk.

Gick hem hos alla som åt dom.. *klappar sig själv om axeln*

Inga kommentarer: