torsdag 3 januari 2008

McDonaldsbesök och kladdkakebak

Ok, det är som det är ibland med Donkenmat och så vidare. Idag hamnade vi faktiskt där av praktiska skäl. Vi hade varit på en play-date hos min jobbarkompis C. och hennes dotter A. Efter en full dag av singstar och småpratande, hundpussar och goda saffranslängder åkte vi till McD för att hämta hem Cs äldsta dotter som jobbar där. Vi åt gott och fick sen festa på glass- som ungarna fick göra själva!!! Vilden och A fick med översyn själva manövrera apparaten för att göra sin vaniljglass med kolasås. Mums. Riktiga proffs. Vilden vill nu undersöka en karriär i McD.. vilket inte är helt att förakta tycker jag.. iallafall inte i början av arbetslivet *ler*.. men det är ju 10 år dit..
Ett härligt plus med dagen var även att Vilden fick bekanta sig med hunden Buster.. en fantastiskt charmig liten sak som vann över grabben totalt, trots extrem hundrädsla. Iallfall, gott var det. När vi kom hem ville vi naturligtvis inte ha någonting med mat att göra, men eftersom jag är en rastlös liten sak, fick jag för mig att baka. Hade kikat på Leilas sega kladdkaka några hundra gånger sedan jag köpte "Leilas Middagstips". Leila är en sån där superkvinna i köket tycker jag. Söt och gör jättegoda grejjer.. kanske inte så konstigt då recepten är fullkomligt stinna av fett och grädde. Men hallå.. gott är det. Säg vad ni vill, men jag tar hellre lite mindre av något fruktansvärt gott än moffar riskakor.
Jag följde hennes recept till punkt och pricka förutom att jag använde mig av billig choklad istället för hennes föreslagna mörka kvalitetschoklad (hallå.. jag gillar mjölkchoklad.) sen eftersom jag inte är alltför förtjust i kladdiga kladdkakor, så såg jag till att ha kakan i ugnen några minuter extra.

Kladdkaka ala Leila

  • 50 gram smält smör
  • 2 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl farinsocker
  • ½ dl matolja (raps använde jag)
  • 2½ dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • nypa salt
  • 50 gram grovhackad choklad
  • smord och bröad form, gärna springform.. men jag använde en engångsform i aluminium för enkelhet, då jag tänker frakta iväg kakan imorgon och jag orkar inte diska mer saker, ha!
Smält smöret, låt svalna. Rör socker och ägg poröst, jag orkar inte dra fram en elvisp, så jag vispar tills svetten lackar medans jag räknar till hundra ungefär.. lite armträning på samma gång. Häll i smöret och oljan. Blanda de torra ingredienserna (jag gjorde det separat i en djup tallrik) och rör ner dessa med slickepotten. Häll smeten i en smord och bröad form, strö över chokladen. Grädda på 175 grader i mitten av ugnen i ca 30 minuter. (Jag tog i med 36 minuter, men sån är jag.. dessutom behövdes det någon minut extra pga formen jag valt är lite mindre än vad Leila rekommenderat).

1 kommentar:

Salmiak sa...

Jag ska villigt erkänna att det inte var en perfekt kladdkaka enligt mig. Jag föredrar mina andra skapelser. Men den var helt ok!