söndag 13 januari 2008

Hallonkaka med vit choklad

Jag har ett grundrecept på kakor som jag kan variera i alla möjliga varianter. Denna gång använde jag mig av djupfrysta hallon och lite överbliven vit choklad. Min vän bjöd över sig själv och då gjorde jag min lax (se tidigare inlägg) till middag, och när vi krypit upp i soffan för att titta på "the holiday" smaskade vi oss kakan.. Vi åt mer än vi borde ha gjort. Men vad gör det om hundra år? Vill ni ha receptet? Ni får det iallfall, så snäll är jag.

Pias hallonkaka med vit choklad

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 1½ tsk citronenrasp (eller vanligt citronskal blandat med pyttelite socker eller lemoncurd)
  • 50 gram hackad vit choklad (kan uteslutas.. blir lätt sött)
  • 1-1½ dl djupfrysta hallon, sötad med lite socker ca 1 msk.
  • flagad mandel (för att bröa formen med, samt som dekoration)
  • pärlsocker
  • hyvlad kylskåpskall margarin.. blir inte mer än 20 gram.

  • smörad och bröad form. Jag bröade med lite flagad mandel jag krossat i min hand och lite ströbröd.

Gör så här:
Vispa socker och ägg. Ha i salt och vanilj, citron och vänd sedan ner mjölet och den hackade chokladen. Smeta ut den sega massan i den bröade formen och häll över hallonen och sockret. Strö över flagad mandel och hyvla över margarin med hjälp av en vanlig osthyvel. Strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 30 minuter på 200 grader.

Kan ätas som den är, eller med vaniljvisp eller grädde.

Inga kommentarer: