onsdag 2 januari 2008

Nämen kolla.. grabben äter lax..

Jag har en rätt så kul liten kille att laga mat för. Han äter gärna lite otippade saker, såsom starka ostar och .. fisk. Det är faktiskt ganska remarkable hur grabben ratar köttbullarna på julbordet, men hugger in på gravlaxen.. särskilt när de vuxna omkring honom i hemlighet ryser och flyttar runt laxen i orört skick på tallriken.

Alltså, jag har inte så mycket att oroa mig när det gäller mina middagsval.

Ikväll orkade jag knappt laga mat, och det brukar betyda en av två saker. Alternativ fel är mackor eller gröt. Alternativ rätt använder jag ugnen till.

Pias goda lax

  • En djupfryst portionslaxbit per person ( I vårt fall två dårå)
  • citron (på flaska, för jag planerade inte ahead och shoppade vackra citroner)
  • citronpeppar
  • lite salt
  • ½ fiskbuljongtärning
  • gnutta vitlök (pulver är helt ok om ingen annan ser dig)
  • 1 tetra grädde (4% milda minimat)
  • ris (vågar jag erkänna att jag använder micropåsris.. Det är bara vi två och det går fort)
  • kokta haricot verte (gröna bönor)

Ta en liten ugnsform och lägg ner djupfrysta laxen. Salta lite lätt, citronpeppar på och sedan häll en generös slatt med citron över. In i mitten av ugnen på ca 200 grader i 15 minuter. Under tiden kan du koka de djupfrysta bönorna i lättsaltat vatten. Samt riset.. om ni inte fuskar såsom jag gjorde denna gång. Efter denna kvart har gått häller ni grädden över laxen, smular lite buljong över och kanske lite mer citronpeppar och vitlök. In i ytterligare 10 minuter så allt gottar ihop sig. Under denna tid kan man duka fint eller drömma om alla efterätter man kan unna sig i livet när man äter så näringsrätt mat som lax och kokta grönsaker..
Åt grabben maten? Oja. De gröna bönorna fick ögonen att smalna misstänksamt, men det bekymrade inte mig det minsta. Gott gott.

Inga kommentarer: